Konsolidacja dostawców ułatwia życie


5 września 2018 r.

Lars Wandahl Sørensen, Wiceprezes ds. Przemysłu i Offshore, Solar Danmark

Współpraca z wieloma różnymi dostawcami może być zarówno kosztowna jak i niewymierna. Duński konstruktor maszyn drukarskich Nilpeter doskonale o tym wie. Poprzez konsolidację dużej części swoich zakupów z jednym partnerem zaopatrzeniowym, Nilpeter znacznie obniżył koszty obsługi i uwolnił znaczne zasoby.

Nilpeter produkuje prasy do drukowania etykiet dla dużych przedsiębiorstw przemysłowych, takich jak Nestlé i Procter & Gamble. Maszyny te są bardzo złożone i w związku z tym wymagają dużej liczby części wykonanych na zamówienie.

Obecnie Nilpeter wykonuje kompletną prasę w sześć tygodni - pięć lat temu zajmowało to trzy miesiące. Ich obecny proces produkcyjny jest znacznie bardziej podatny na opóźnienia i błędy w dostawie. Dlatego Nilpeter zastąpił swój poprzedni system magazynowania dokładną wymianą danych i rzetelnymi dostawami od wiarygodnych dostawców, którzy działają cyfrowo i dostarczają potrzebne ilości.

"Możliwość dostarczania wiarygodnych danych stała się parametrem konkurencyjnym i w oczach Nilpetera, Solar jest obecnie liderem tego wyścigu", mówi kierownik ds. zakupów Grupy w Nilpeter Anders Liebst.

Dzięki długotrwałej współpracy z firmą Solar, Nilpeter zdołał uprościć swoje procesy zakupowe poprzez ciągłą konsolidację dostawców dzięki Solar.

"Dbanie o każdego dostawcę kosztuje nas około 2500 koron duńskich rocznie. Mamy spotkania przy kawie, renegocjujemy umowy, odpowiadamy na maile i wiele innych. A kiedy ma się około 250 różnych dostawców, tak jak my, to można wiele zaoszczędzić na konsolidacji" - wyjaśnia Anders Liebst.

Dodajmy do tego oszczędności poprzez prostszą obsługę zamówień, faktur i zarządzania zapasami, co wynika z rozwiązań firmy Solar, które są połączone z systemem Nilpeter.

Dlatego też pierwszą rzeczą, o którą pytamy, gdy wchodzimy do nowego biura klienta, jest..: "Kto jest ekspertem od kosztów w Twojej firmie?"

"Gdybyśmy nie mieli Solar, potrzebowalibyśmy przynajmniej jednego dodatkowego etatowego pracownika do obsługi zakupów, a to byłoby o wiele bardziej skomplikowane i prawdopodobnie również mniej niezawodne", dodaje Anders Liebst.

Siła przetargowa

Celem Nilpeter było obniżenie TCO (Total Cost of Ownership) - praktyki, w której Solar jest ekspertem. Chociaż Solar niekoniecznie jest najtańszym dostawcą wszystkich materiałów, wiele pieniędzy można zaoszczędzić, pozwalając takiemu dużemu graczowi jak Solar, który ma dużą siłę przebicia, zająć się dużą większością zamówień. "Krótko mówiąc, nasza praca polega na tym, aby ułatwić życie Nilpeterowi w jak największym stopniu. Negocjujemy konkurencyjne ceny i dostarczamy żądaną ilość materiałów na czas, co oznacza, że Nilpeter może spokojnie skupić się na swojej podstawowej działalności" mówi Lars Wandahl Sørensen, wiceprezes ds. przemysłu i offshore w firmie Solar.

Od momentu przystąpienia do współpracy, Nilpeter stopniowo wycofuje się z innych małych dostawców, aby umożliwić firmie Solar przejęcie dostaw. Według Andersa Liebsta nadal ich celem jest jak największa konsolidacja łańcucha dostawców.

"Staramy się skonsolidować dostawy na jeszcze mniejszej liczbie rąk i mamy nadzieję, że Solar odegra ważną rolę w tym procesie", stwierdza Anders Liebst.

Cyfryzacja jest kluczowa

Kilka lat temu, Anders Liebst podjął wielką decyzję. Skontaktował się z 15 swoimi największymi dostawcami i zażądał, aby wszystkie procesy administracyjne przebiegały cyfrowo, jeśli współpraca ma być kontynuowana. Niektórym udało się dokonać przejścia, innym nie. Był to początek szerokiej digitalizacji zadań administracyjnych i wymiany danych z dostawcami - jednocześnie przyspieszył on proces konsolidacji dostawców wraz z Solar.

"Nie dysponujemy działem IT, który mógłby zająć się cyfrową stroną zaopatrzenia w materiały. Tym samym, życie staje się dla nas łatwiejsze, im bardziej nasz łańcuch dostaw jest połączony z cyfrowym systemem Solar", mówi Anders Liebst i dodaje: "Dokładniej mówiąc, Nilpeter jest podłączony do systemu firmy Solar, który zapewnia efektywną wymianę danych, np. faktur, zwiększa bezpieczeństwo danych i minimalizuje ryzyko wystąpienia błędów manualnych. Wszystko odbywa się za pomocą rozwiązania chmurowego".

Jeśli na przykład Nilpeter potrzebuje pięciu sztuk danego elementu, który można kupić tylko w pudełkach po 100 sztuk, Nilpeter może mieć tylko pięć dostarczonych. W międzyczasie Solar przechowuje pozostałe 95 komponentów, aż do momentu gdy Nilpeter będzie potrzebował ich więcej. W ten sposób Nilpeter nie będzie musiał przechowywać komponentów, do których nie ma zastosowania, co powoduje zmniejszenie wartości zapasów i mniejsze zapotrzebowanie na przestrzeń magazynową.

Cyfryzacja łańcucha dostaw obniżyła poziom zapasów i koszty administracyjne Nilpeter, a jednocześnie znacznie zmniejszyła ilość błędów w dostawach. Poziom KPI zakłada bezpieczeństwo dostaw na poziomie co najmniej 95 procent. Od początku współpracy, stale wynosi on od 97 do 100%, co sprawia, że Solar jest dostawcą, który najczęściej realizuje dostawy na czas.

Jesteś zainteresowany TCO?
Tel: +48607527757
mail: tpi@solar.pl